Halászbástya
1899-1903

Budapest

Az építmény voltaképp egy fedett sétány- és lépcsőrendszer, helyenként kilátóként használt tornyokkal. Az eredeti tégla várfalra épült rá, anyaga fehér mészkő, a lépcsőfokok gránitlapok. Déli folyosója az egykori, az alatta fekvő, főleg halászok lakta negyedről elnevezett Halász-bástya elfordított L-alakú szakasza, a bástya déli tövéből induló, szintén átépített, immár hangulatos Jezsuita-lépcsővel, mely a Víziváros felé vezet; északi töve díszes kapuval csatlakozik a középső, H-alakú díszlépcsőhöz, mely a mai Hunyadi János útról jön fel; a díszlépcső felső kapujától pedig az északi folyosó az egykori Híradás-bástya vonalát követi, a bástya kiszögellésén ülő emeletes, kőcsipkés jelzőtoronnyal, ennek a szakasznak a végét pedig Julianus barát később odaállított szobra zárja le. Az egész építmény pedig a korábbi épületek közül kiszabadított Mátyás-templom tövében keletkező tér keleti falául szolgál, illetve a fő gyalogos feljárási útvonalat biztosítja. Az eklektikus fogantatású építményen a neoromán stílusjegyek uralkodnak, a félköríves nyílászárók és a gyakori "kőcsipkék" varázsolják történelmi hangulatúvá ezt a modern térszervezésű alkotást. Szent István szobra a Halászbástyán Stróbl Alajos műve, de a lábazat Schulek Frigyes munkája.